ŞALVAR:
Boldur ve topuğa kadar iner. Topukta düğme ile bağlanır. Ağ kısmı
geniş olur. Şalvarın genişliği Anadolu kanının bilhassa gurbetçi
bölgeler de çokça işi yüklenmesi ve çok çalışması nedeni ile genişliğe
gerek duyulduğundandır. Şalvarlar öteki giysilere nazaran daha kalın
kumaşlardan yapılır. Alt kısmına yani topuktan 20-25 cm yukarı kadar
daha kalın şal kumaş dikilir. Bunlara mahallinde tozluk denir.
ARTVİN'İN ERKEK GİYSİLERİ
Dağlık bir bölge olan Artvin de giysiler ekonomik ve sosyal şartlara
uyum göstermiştir. Aslında bütün bölgelerde bu kural geçerlidir. Eskiden
Şal- Çuha denen ve tezgahlarda dokunan kalın kumaşlar giyilirdi. Bu
kumaşlar genellikle keçi kılından dokunurdu. Kıllar iğle iğrilerek ip
haline getirilir kuyu denen tezgahlarda dokunurdu.
Altta şalvar, arkası geniş ve yarım poturlu ağı ise biraz düşükçe
alta doğru daralan bir şekildedir. Şalvarın en alt kısmına önceleri ayak
tabanına geçecek şekilde ip bağlanırdır. Daha sonraları topuktan bir
karış yukarı doğru yandan düğmeler dikilmeye başlanmıştır. Bu oturup
kalkarken yukarı sıvanmayı önler. Bilahare bu ikip yerini geniş lastik
alır. Yine yörenin çok dağlık olması tarım ve hayvancılıkla uğraşma
gereği şalvarın şeklini etkilemiştir.
Daha sonraları bu şalvarın yerini İngiliz külotu denen pantolonlar
almıştır. Bunun özelliği alt taraf yine dar arkada potur yok diz ile bel
arası kavisli bir şekilde olup dizden aşağı yandan düğmelidir. Ayakta
ise bilindiği gibi çarık. Çarık daha çok iç kesimde giyilmektedir.
Yağmurlu iklim bunu gerektirmiştir. Yine ayakta yün ve diz boyu çoraplar
giyilir. Bu gün giyilen çizme daha çok Hopa ve Arhavi gibi kıyı
kesimlerinde gelişmiştir. Yağmurun fazla oluşu, sahil halkının
balıkçılıkla uğraşması buna sebeptir. Kakbul çarıklar öküz
derisindendir. Vücudun üst kısmında içte gömlek vardır.
Ön tarafı açık ve düğmelidir. Boğaz kenarında siyah şeritler bulunur.
Bunlar süs olmayıp kiri göstermemek için uygulanmıştır. Boğaz yarım dik
yaka şeklindedir. Cepken denilen üst giysisi şalvar gibi Şal - Çuha
denen ve tezgâhlar da dokunan kumaşlardan olurdu. Ön tarafı elips
şeklinde açıktır. Bağlandığı zaman belden sol taraf sağın üstüne gelir
ve boğaz ile göğüs arası V şeklinde olur. Kenarları sarı veya beyaz
şerit başta kabalak denilen başlık bulunur. Mısırın çok yaygın oluşu
kabalağa bir de püskül takılmasını sonuçlanmıştır. Hem süs hem de sembol
'dür.
Kabalağın yanları uzun olur. Bazen yanlar başa sarılırken bazen yüzü
ve boğazı korumak için kullanılır. Kıyı kesimlerinde kuşağın yerini
kemer alır.
ARTVIN KIPÇAK TÜRKLERI GELENEKSEL GIYSILERI , MÜZIK ALETLERI VE OYUNLARI
ARTVIN KIPÇAK(AHISKA)TÜRK KIYAFETI TEMSILI RESMI
ARTVİN'İN ÇALGILARI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder